Vzťahová výchova

29.05.2013 21:58

Viete ako najlepšie definovať vzťahovú výchovu? Vzhľadom k predsudkom, ktoré voči nej na Slovensku sú, je dobré definovať ju tým, čím nie je. Nie je to rozmaznávanie. VV taktiež nie je o tom, že by poukazovala na existenciu jedinej správnej výchovy, práve naopak, VV podčiarkuje, že výchovu a prístup k dieťatku nie je možné aplikovať podľa nejakých presných pravidiel a poučiek. 

 

Vychovávať dieťa podľa rôznych pravidiel, odporúčaní a tréningov, je viac škodlivé ako prospešné. Napríklad tréning dieťatka pri zaspávaní - nechať ho vyplakať na istý čas, naozaj funguje. ALE ZA AKÚ CENU? Dieťatko sa síce naučí samé zaspávať, ale prestane Vám dôverovať a negatívne sa to odrazí na jeho vzťahu k vám. Vo VV musíme byť citliví na signály svojho dieťatka a konať nie vždy tak, ako chce, ale ako je to preň správne. V žiadnom prípade nejde o to, aby vám dieťa nezmyselne dirigovalo život. Netrvrdím ale, že nie je dobré poznať základné psychologické súvislosti a zákonitosti vývinu detí, ich správania, konania, emocionálity a pod.

Napríklad málo rodičov vie, že nie je dobré, ak dieťa do cca troch rokov zostáva na noc bez rodičov.Dieťa sa tak neskôr odpútava a osamostatňuje. Písané cca, nie presne na vek, pretože je to podobné ako s nástupom detí do škôlky, predpokladaný vek, kedy je dieťa na nástup do škôlky pripravené je cca v jeho 3 rokoch. Niektoré deti s tým nemusia mať problém ako 2,5 ročné , iné sa bez stresov adaptujú ako 4 ročné. Záleží to od mnohých faktorov, tie tu rožširovať nebudeme, ale hlavné je, že ak používate nástroje VV, tak budete presne vedieť, či už je dieťa zrelé do školky, alebo nie- Netýka sa to situácií, kedy vám z objektívnych príčin neostáva nič iné, než nastúpiť do zamestnania a zveriť starostlivosť o dieťa niekomu inému. Matky v minulosti (na našom území vo veľmi dávnej minulosti) nepotrebovali knihy, ani žiadne odborné rady týkajúce sa výchovy, pretože vedeli intuitívne dešifrovať signály dieťatka. V niektorých štátoch sveta matky vychovávajú dodnes deti intuitívne. Matky nosili deti väčšinou v šatkách na chrbte. Keď chcelo dieťa cikať, matka to intuitívne vytušila a zložila ho zo šatky, aby mohlo vykonať potrebu. O nosení detí a jeho pozitívnom vplyve na nervovú sústavu, mozog a inteligenciu už vieme. 

Dostávame sa teda k jednej podstatnej otázke. Prečo vlastne nosenie detí na Slovensku prestalo? Najmä staršie ročníky by mali zaspomínať, čo im rozprávali ich mamy, alebo prababičky. Nosili deti v plachtách na pole, dojčili a boli stále v ich blízkosti. Potom sa to celé pokazilo. Prišiel socializmus a zrazu všetko, čo bolo prirodzené a po stáročia aj dobré, prestalo platiť. populárne sa stali detské jasle, matky sa veľmi skoro vracali do práce. lekári odporúčali umelú výživu (pritom podľa najnovších výskumov vieme, že dojčenie je ideálne pre dieťa, jeho imunitu a celkové fyzické i psychické zdravie a aj pre ženu, kedže pôsobí preventívne proti rakovine prsníka, vaječníkov i osteoporóze.) deti sa vozili v kočíkoch, plač bol vraj zdravý a mnohé ďaľšie nezmysly ovládli našu krajinu a žiaľ, niektorí im dodnes veria. Vplyvom týchto nesprávnych informácií matky prestali dešifrovať prirodzené signály svojich detí a viaceré generácie sa uberali nesprávnym smerov vo výchove detí. Čast osa stretávam so ženami, ktoré majú problémy presadzovať prirodzené reakcie na signály svojich detí, pretože im v tom bránia ich staršie príbuzné, ktoré majú zaručený "patent" na výchovu detí a "keď som tak vychovala tri deti, tak to musí platiť aj na tvoje." 

 

Napríklad mladá matka, ktorá sama vychovávala svoje dieťa, nemala žiadny problém ani finančný, sa rozhodla, že keď malo dieťa 1,5roka nastúpi naspáť do práce., lebo ochudobňuje svoje dieťa o kolektív. Toto rozhodnutie nebolo z jej hlavy, osoba ktorá ju "naočkovala", spôsobila, že začala o sebe pochybovať ako o matke, ktorá je schopná uspokojiť potreby svojho dieťatka. Čo sa týka tejto otázky, dieťatu postačuje do cca 3 rokov jeho vlastná rodina, pretože dieťa sa ešte nevie hrať s inými deťmi, ale iba pri nich. To, že sa teší kolektívnu, ešte neznamená, že je pre neho najlepšie dať ho do škôlky. Iným faktorom je samozrejme, keď matka z nejakých objektívnych príčin musí nastúpiť do práce. Je potom potrebné, aby vo vyššej miere využívala tie nástroje VV, ktoré sú pre ňu dostupné a zvládnuteľné. 

Tým, že sme vnímaví na signály svojich detí, vieme, kedy treba povedať NIE. 

A napokom VV má pozitívny vplyv aj na rodičov, znižuje egoizmus, zvyšuje trpezlivosť. Rodičia sa už neponáhľajú všetko stihnúť, okrem budovania vzťahu s dieťatkom. Nemáte uprataný byt? Nestihli ste ožehliť, lebo ste sa venovali deťom?

Dobre ste urobili. Ľudia sú dôležitejší než veci. :)